Monday 28 February 2011

سایت کلمه از زندانی شدن موسوی و کروبی خبر داد


سایت کلمه از زندانی شدن موسوی و کروبی خبر داد

به گزارش سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، آقای موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان به همراه همسران خود زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگیر شده و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده اند.
به گزارش این سایت، بازداشت این چهار نفر و انتقال آنها به زندان قطعی است، اما زمان دقیق انتقالشان به زندان مشخص نیست.
زندان حشمتیه، نزدیک به وزارت دفاع در شرق تهران واقع است.
اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میر حسین موسوی، به بی بی سی فارسی گفت که قطعا وقتی سایت کلمه خبری را منتشر می کند، تحقیقات لازم را انجام داده است و افزود: "متاسفانه مقام های عالی کشور توانایی و شجاعت قبول مسئولیت و دادن توضیجات در مورد این بزرگوار را ندارند".
آقای امیر ارجمند تاکید کرد که "در شرایط حاضر این دو نفر و خانواده هایشان گروگان هایی در دست مقام های عالی کشور هستند."
خبر "زندانی" شدن آقایان موسوی و کروبی یک شب قبل از درخواست تشکل‌های سیاسی برای راهپیمایی در حمایت از آقایان موسوی و کروبی رخ داده است.
مهدی کروبی و میر حسین موسوی
آقای امیر ارجمند در گفت و گو با بی بی سی فارسی: در شرایط حاضر این دو نفر و خانواده هایشان گروگان هایی در دست مقام های عالی کشور هستند
"شورای هماهنگی راه سبز امید" در چهارمین بیانیه خود (جمعه 25 فوریه برابر با 6 اسفند) با حمایت از درخواست هواداران جنبش سبز برای راهپیمایی در سه‌شنبه دهم اسفند اعلام کرد این راهپیمایی از ساعت پنج بعدازظهر از میدان امام حسین تهران به سوی میدان آزادی برگزار می شود.
بر اساس این بیانیه، راهپیمایی دهم اسفند در شب تولد میرحسین موسوی برگزار می شود و شعار راهپیمایان، "یا حسین میرحسین و یا مهدی، شیخ مهدی" خواهد بود.
در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام قضايی که نام او را فاش نکرده است ضمن تكذيب خبر بازداشت موسوی و كروبی اعلام كرد: "اين دو در حال حاضر در منازل خود به سر می‌برند و تنها محدوديت‌هايی در تماس‌های آنان با عناصر مشكوك اعمال شده است."
سایت تابناک نیز بدون اشاره به نام یک مقام ارشد امنیتی، به نقل از او نوشت: "موسوی و کروبی در منازل خود هستند و محدودیت های ارتباطی آنها "برای عدم دسترسی و سوء استفاده عناصر ضد انقلاب از آنها" است.
واکنشها
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد که دولت ایران باید به مردم اجازه دهد از حق آزادی بیان و آزادی تجمعات برخوردار شوند و باید بلافاصله به ارعاب سازمان یافته مخالفان پایان دهد.
همزمان نیز بر اساس گزارشها وزیر خارجه آلمان در دیدار با علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود از وی خواست تا سلامت دو رهبر مخالفان ایران را تضمین کند.
گیدو وستروله، از علی اکبر صالحی خواسته که آقای موسوی و کروبی را مورد آزار جسمانی و سرکوب قرار ندهند.
همزمان با این تحولات برخی شاهدان عینی از نقاط مختلف تهران گزارش می دهند که "صدای الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" به گوش می رسد.
شخصیتهای مختلف سیاسی ایران نیز به بازداشت آقایان کروبی و موسوی واکنش نشان داده اند.
سحام نیوز دیروز اظهارات یکی از همسایگان مهدی کروبی را نقل کرده بود که می‌گفت نیمه شب پنج شنبه شاهد حضور هشت ماشین ون نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان و ورودی پارکینگ منزل آقای کروبی بوده و "پس از دقایقی همگی به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترک کرده‌اند"
حسین قاضیان، جامعه شناس در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که دستگیری رهبران مخالفان، صحنه سیاست ایران را وارد بازی سرنوشت سازی خواهد کرد.
آقای قاضیان اقدام حکومت ایران برای بازداشت رهبران مخالفان را "نمد مالی مدرن" نامید و گفت که حکومت با عملکرد مبهمش می کوشد باعث پراکندگی مخالفان شود.
شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل نیز به بی بی سی فارسی گفت: "بدون اینکه تشریفات قانونی طی شود، آنها را دستگیر کرده اند و به نقطه نامعلومی که حدس زده می شود زندان حشمتیه باشد، برده اند. اینها از همان روز 25 بهمن در زندان بودند. در ابتدا در خانه خودشان زندان بوده اند و الان در نقطه ای نامعلوم برده شده اند. و این از مصادیق بازداشت های خودسرانه است.
"مکان نامعلوم"
پیشتر یکی از فرزندان مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، خبر بازداشت غیررسمی پدرش و انتقال او و همسرش به مکانی نامعلوم را تایید کرد.
قبل از آن نیز غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، نیز برای اولین بار به طور رسمی، تایید کرد که ارتباطات تلفنی، رفت و آمد و اینترنت میرحسین موسوی و مهدی کروبی کاملا قطع شده است.
فرزند مهدی کروبی، امروز ۹ اسفند (۲۸ فوریه) به بی‌بی سی فارسی گفت مهدی و فاطمه کروبی توسط نیروهای امنیتی از منزل به مکانی نامعلوم منتقل شده اند.
پیشتر، برخی منابع خبری از انتقال مهدی کروبی و همسرش و نیز میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به مکانی نامعلوم و "خانه ای امن" گزارش داده بودند.
سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، روز گذشته اظهارات یکی از همسایگان مهدی کروبی را نقل کرده بود که می‌گفت نیمه شب پنج شنبه شاهد حضور هشت ماشین ون نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان و ورودی پارکینگ منزل آقای کروبی بوده و "پس از دقایقی همگی به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترک کرده‌اند".
به گزارش این شاهد عینی بعد از آن، ساختمان به طور کامل تخلیه و چراغ‌های منزل آقای کروبی خاموش شده است.
فرزند آقای کروبی همچنین به بی بی سی گفت که برادرش علی کروبی نیز تحت فشار است تا به دروغ، به جاسوسی برای یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعتراف کند.
سایت سحام نیوز، هفته گذشته از بازداشت علی کروبی خبر داده بود. اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی که دبیرکلی آن را مهدی کروبی بر عهده دارد، امروز در گفت و گو با بی بی سی، بازداشت علی کروبی را تایید کرد.
وی بازداشت علی کروبی را نوعی اعمال فشار علیه دیگر فرزندان مهدی کروبی دانست.
فرزند مهدی کروبی در بخش دیگری از مصاحبه خود با بی‌بی سی فارسی، همچنین از تصرف خانه محمد حسین کروبی، فرزند ارشد آقای کروبی از سوی نیروهای امنیتی خبر داد و افزود که ماموران، نوه‌های این رهبر اصلاح طلب را "از رفتن به مدرسه باز داشته‌اند".

No comments: