Friday 21 January 2011

بیش از ۷۹ اعدام در دی ماه و ۲۶۹ اعدام در ۱۰ ماه اول سال


: همزمان با گزارش منابع حقوق بشری داخلی و بین المللی مبنی بر اینکه ایران بعد از چین کماکان بالاترین آمار اجرای حکم اعدام در جهان را به خود اختصاص داده، یکی از رسانه های حقوق بشری ایرانی اعلام کرد: "طی دی ماه سال جاری - که سیاه‌ترین بخش از کارنامه اجرای حکم خشونت‌آمیز اعدام در ایران بود- در زندان‌های مختلف ایران، ۷۹ مورد اجرای حکم اعدام انجام شد که بیش‌ترین آمار اجرای حکم اعدام در ۱۰ ماه گذشته در سال ۱۳۸۹ بود."

به گزارش رهانا، در دی ماه سال ۱۳۸۹ بر اساس گزارش منابع رسمی و دولتی و دادگستری‌های استان‌ها دست کم ۷۹ زندانی در زندان‌های سراسر ایران اعدام شده‌اند. با این حساب آمار اعدام در سال جاری به رقم ۲۶۹ مورد رسیده است که از این حیث شاهد افزایش نگران کننده اجرای حکم اعدام نسبت به سال گذشته در ایران هستیم.

به گزارش رهانا،جرائم مربوط به مواد مخدر همچون ماه‌های گذشته دلیل عمده اعدام‌ها در ایران بوده است، در دی ماه ۶۸ نفر به این دلیل در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.


هچنین سه نفر به دلائل سیاسی، ۵ نفر به اتهام محاربه و یک تن نیز به جرم قتل اعدام شدند. دو نفر نیز به جرم «تجاوز به عنف» در ایران اعدام شده‌اند. حسین خضری فعال مدنی کرد، علی صارمی، فعال سیاسی و علی اکبر سیادت به جرم جاسوسی سه زندانی سیاسی اعدام شده در دی ماه هستند.


در میان استان‌های کشور، استان تهران با ۲۳ مورد اعدام بیش‌ترین استانی بوده که در آن شهروندان اعدام شده‌اند. خوزستان با ۲۰ مورد اعدام، استان قم با هشت مورد، لرستان و کرمانشاه با هفت مورد، زاهدان پنج مورد، اصفهان چهار مورد، خراسان (شمالی و جنوبی و رضوی)، مازندران و کرمان هر کدام با یک مورد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


در طول ۱۰ ماه گذشته استان تهران از نظر اجرای حکم اعدام با ۵۱ مورد در صدر قرار داشته و خوزستان و اصفهان با ۴۷ و ۳۷ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


در میان اعدام شدگان دی ماه جاری نام هیچ زنی به چشم نخورده و بر اساس گزارش‌های موجود هر ۷۹ نفر جملگی مرد بوده‌اند. از ابتدای سال جاری ۲۶۳ مرد و ۶ زن اعدام داشته‌اند.


از میان ۷۹ اعدام شده در دی ماه، ۱۸ نفر در ۱۰ روز اول، ۳۵ نفر در ۱۰ روز دوم و ۲۶ نفر در دهه سوم ماه دی اعدام شده‌اند، که از میان آنها یک تن در ملاء عام (میدان سعادت‌آباد تهران) اعدام و مابقی در زندان‌ها اعدام شده‌اند. در طول ۱۰ ماه گذشته دست کم ۱۶ نفر در ملاء عام در ایران اعدام شده‌اند.

رهانا همچنین موارد مربوط به اعدام ها و نقض حقوق انسانی را، به صورت پوشه های منسجم و ماهیانه در اختیار کاربران و شهروندان قرار داده است.

این منبع حقوق بشری پیرامون موارد اعدامی سال ۱۳۸۹ آورده است:

درفروردین ماه اجرای حکم اعدام ۲۶ مورد، در اردیبهشت ماه اجرای حکم اعدام ۱۸ مورد، در خردادماه اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد، تیر ماهاجرای حکم اعدام ۱۹ مورد، مرداد ماهاجرای حکم اعدام ۲۱ مورد، شهریور ماه اجرای حکم اعدام ۱۱ مورد، مهر ماه اجرای حکم اعدام ۲۴ مورد، آبان ماه اجرای حکم اعدام ۱۲ مورد و آذر ماه اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.

همزمان با گزارش منابع حقوق بشری داخلی و بین المللی مبنی بر اینکه ایران بعد از چین کماکان بالاترین آمار اجرای حکم اعدام در جهان را به خود اختصاص داده، یکی از رسانه های حقوق بشری ایرانی اعلام کرد: "طی دی ماه سال جاری - که سیاه‌ترین بخش از کارنامه اجرای حکم خشونت‌آمیز اعدام در ایران بود- در زندان‌های مختلف ایران، ۷۹ مورد اجرای حکم اعدام انجام شد که بیش‌ترین آمار اجرای حکم اعدام در ۱۰ ماه گذشته در سال ۱۳۸۹ بود."

No comments: