Friday 21 January 2011

وخامت وضعیت دکتر یزدی در زندان

image

در حالی که روز گذشته برگزاری دادگاه ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، تا مدت نامعلومی به تعویق افتاد، داماد وی از وخامت وضعیت جسمی او در زندان خبر داد.

مهدی نوربخش در گفت‌وگو با «کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران» گفت:« اين وضعيت بلاتکليف يک بازی روانی است که برای فشار هرچه بيشتر بر روی اين فعال سياسی و خانواده وی صورت می‌پذيرد. پزشک ابراهيم يزدی گفته است که او در زندان نمی‌تواند دوام بياورد، چرا که سرطان پروستات دارد واگر مراقبت‌های دقيق پزشکی انجام نشود، او با عفونت مواجه خواهد شد.»


مهدی نوربخش درخصوص وضعيت جسمی و روحی ابراهيم يزدی به نقل از همسرش که با او در خانه امنيتی وزارت اطلاعات ملاقات کرده است، گفت: «خانه‌ای که دکتر يزدی در حال حاضر در آن نگهداری می‌شود، به گفته همسرش بد نيست، برای اولين بار دکتر اجازه يافته به قلم و کاغذ وکتاب دسترسی داشته باشد. اما مشکل پروسه اين ملاقات‌هاست. ازمسافتی چشم‌های همسرش را می‌بندند تا او تشخيص ندهد اين خانه امن کجاست. همين پروسه ملاقات برای همسرش که سنی از او گذشته دشوار و ترسناک است، بچه‌های آقای يزدی هم که همه خارج از کشور هستند.»


مهدی نوربخش درخصوص تعويق دادگاه ودليل آن گفت: «نه وکيل و نه ما هيچکدام نمیدانيم دليل واقعی به تاخير افتادن مجدد دادگاه آقای يزدی چيست، نه علت به تعويق افتادن اولين دادگاهش در ۱۶ خرداد چيزی می‌دانيم و نه امروز. تنها چيزی که به وکيلش گفتند اين بوده که مدارک پرونده کافی نيست. وضعيت جسمی او در حدی نيست که بتواند در اين شرايط بماند و حالا نمی‌دانيم می‌خواهند چه کار کنند. ما فکر می‌کنيم دارند با خانواده بازی روانی می‌کنند و می‌خواهند نهضت را بيش از پيش تحت فشار قرار دهند.»


مهدی نوربخش با اظهار اينکه درباره مهمترين بيماری ابراهيم يزدی کمتر صحبت شده است، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «به غير از سرطان پروستات، فشار خون بالا و بيماری قلبی سومين مشکلی که دکتر دارد وکمتر درباره اش حرف زده شده است اين است که هر چهار ساعت يکبار بايد ادار او دفع شود، اين کار که با لوازم پزشکی صورت می گيرد اگر در محيط کاملا بهداشتی با وسايلی که مرتب بايد استريل شوند انجام نگيرد، فورا آقای يزدی عفونت می‌گيرند و به همين علت هم چندين بار به بهداری اوين منتقل شدند. وضعيت دکتر بسيار حساس است و فقط مشکل فشار خون بالا و سرطان نيست. اگر او عفونت بگيرد و عفونتش جدی شود بسيار زندگی برايش مشکل می شود.»


مهدی نوربخش گفت: «وقتی در زندان بود حداقل هر وقت مشکلی برايش پيش می‌آمد می‌توانست به بهداری مراجعه کند، هر چند که پزشک زندان هم گفته بود دکتر نمی تواند در محيط زندان دوام بياورد. اما حالا نگرانی ما اين است که در اين خانه ای که منتقل شده پزشک وجود ندارد و اگر مشکلی پيش بيايد و سريع برای درمان اقدام نشود مشکل جدی و حاد برای دکتر پيش می‌آيد.»


رييس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب امروز به بهانه ايراد در پرونده مانع برگزاری دادگاه ابراهيم يزدی ، دبيرکل نهضت آزادی ايران شد.نوبت پيشين دادگاه ابراهيم يزدی روز ۱۶ آذر ماه بود که بدون ارائه دليل به آينده موکول شد.


دکتر ابراهيم يزدی، نهم مهرماه گذشته در اصفهان و به جرم اقامه نماز غير قانونی بازداشت شد و طبق آخرين اطلاعات او از زندان اوين خارج و در يک خانه امن در منطقه نظامی نگهداری می شود.

No comments: